Založ si blog

Jánovi Budajovi včely neuleteli, hynú

Pred 75 rokmi kúpil môj otec dom a záhradu. Chcel z nej vytvoriť oázu, v ktorej sa jeho rodina a priatelia budú cítiť príjemne. Záhrada končila riečkou. Niekoľko metrov od nej zasadil 4 lipy a do záhrady umiestnil svoj prvý včelí úľ. Neskôr pribudli ďalšie úle, ďalšie stromy, aj ovocné, maliny, černice, ríbezle, egreše, …, zeleninové hriadky, kvety, ozdobné kríky a všeličo iné. Záhrada začala žiť svoj vlastný život. V knižnici mu pribudlo množstvo kníh o včelách, stromoch, … jednoducho o záhrade a tom, ako z nej vytvoriť raj.

Po 75. rokoch sa stalo niečo neuveriteľné. Lipy, ktoré v čase kvitnutia boli obsypané včelami a ktorých bzučanie bolo počuť široko-ďaleko, zmĺkli. Ticho. Lipy rozkvitli, ako každý rok, ale na kvetoch nebola ani jedna včielka. Zľakla som sa. Albert Einstein povedal, že ľudia prežijú včely len o štyri roky. Máme teda 4 roky života pred sebou?

Jedna moja spolužiačka, s ktorou som sa nejako zvlášť nekamarátila, ani sme sa nenavštevovali, stretli sme sa občas v obchode, ma jedného dňa, niekoľko týždňov pred svojou smrťou, navštívila a doniesla mi korene nejakej rastliny. Vraj, aby som mala na ňu pamiatku. Rastlinke sa darí, už som ju rozmnožila, aj darovala kamarátkam. Vždy, keď zakvitla, bolo na jej kvetoch množstvo včiel. Jednoducho – medonosná. Práve teraz kvitne. Predvčerom bola na nej jedna včielka, včera dve a dnes ani jedna. Kde sa podeli?

Dozvedela som sa, že v niektorých dedinách v mojom okolí včelárom uhynuli včely a nepoznajú dôvod. Vie mi niekto vysvetliť, čo sa s našimi včielkami deje?

Len tak, na okraj. Keď som ako dieťa povedala otcovi, že som videla zdochnutú včielku, prísne ma poučil, že včielka nie je zdochnutá, že uhynula, že je pre človeka nesmierne dôležitá, lebo bez nej človek neprežije. Bol to dlhý rozhovor, na ktorý sa nezabúda. Preto mám z toho takú hrôzu … štyri roky života …

 

Slováci patria na západ

19.04.2024

Tak sa vyjadrujú progresívci a saskári. Vetu vytrhli z kontextu a pôvodný kontext si postupne upravujú, podľa vlastnej potreby. Taká je ich politika. Predpokladám, že progresívni kadeháci vetu doplnia, alibisticky zdôvodnia a z vety vytvoria súvetie: Slováci sú západní Slovania, preto patria na západ. Aj vlk sa nažral, aj ovca zostala celá. Jednoducho lavírujú, lebo [...]

Úplatkár minister Drucker 2.

17.03.2024

Minister Drucker plánuje rozdeliť 60 miliónov eur pedagogickým a odborným zamestnancom, aby pracovali tam, kde si on želá. Nazývam to podplácaním. Môj včerajší blog nepresvedčil. Dnes začnem z iného konca. Minister Drucker vyriešil dôsledok. Hľadá aj dôvody, prečo je to tak, prečo učiteľov vo veľkých mestách ubúda? Začala by som prieskumom so správne položenými [...]

Úplatkár minister Drucker

15.03.2024

Minister Drucker plánuje rozdeliť 60 miliónov eur pedagogickým a odborným zamestnancom, aby pracovali tam, kde si on želá. Nazývam to podplácaním. Najprv niekoľko faktov: Dane a odvody platíš podľa všeobecne stanovených kritérií ceny výrobkov v obchodných centrách sú rovnaké na celom Slovensku (dedinčan si priplatí cenu za dopravu do mesta) Na dedine si totiž [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.