Zdrsneli sme

17. novembra 2020, Hedviga Imrová, Nezaradené

Máme tu 31. výročie pokojného prevratu. Aké budú oslavy? Veselo štrngajúce kľúče vymenili rúška na ústach. Aké symbolické! Stačí si stotožniť rúško s náhubkom. Zdrsneli sme.

Neprišiel žiaden vylepšený socializmus, neprišla ani demokracia. Postupne sa z nej vyvinulo niečo, na čo nás upozorňoval pred voľbami v roku 1992 Václav Havel:

„Žádám vás snažně, abyste nepodpořili ty, kteří vám slibují, že všechno vyřeší za vás. Takoví lidé chtějí, abyste jen mlčeli, poslouchali a drželi krok. Žádám vás snažně, abyste nepodpořili ty, kteří mají diktátorské sklony, příliš často mění názory, nejsou schopni se domluvit s jinými, nabízejí různá dobrodružná, nepromyšlená a neodpovědná řešení a kteří by se nejraději vrátili k centralistickému řízení všech našich společných věcí.“ 

https://www.extralife.cz/retro/10-nejznamejsich-citatu-vaclava-havla-ktere-ani-po-tolika-letech-neztraceji-na-pravdivosti_816.html

 

Ešte jedna myšlienka Václava Havla, ktorá je aj dnes aktuálna osobitne pre tých, ktorí si pojem demokracia vysvetľujú po svojom: „Přirozenou nevýhodou demokracie je, že těm, kdo to s ní myslí poctivě, nesmírně svazuje ruce, zatímco těm, kteří ji neberou vážně, umožňuje téměř vše.“

https://www.lifee.cz/psychologie/exprezident-vaclav-havel-prirozenou-nevyhodou-demokracie-je-ze-tem-kdo-to-s-ni-mysli-poctive-nesmirne-svazuje-ruce_3678.html

 

Do tretice pesnička:

https://www.youtube.com/watch?v=hyc0cZIZ_Z8

 

Pane prezidente

Jaromír Nohavica

Pane prezidente – ústavní činiteli
Píšu Vám stížnost že
Moje děti na mě zapomněly
Jde o syna Karla
A mladší dceru Evu
Rok už nenapsali
Rok už nepřijeli na návštěvu
Vy to pochopíte
Vy totiž všechno víte
Vy se poradíte vy to vyřešíte
Vy mě zachráníte
Pane prezidente
Já žádám jen kousek štěstí
Pro co jiného jsme přeci zvonili
Klíčema na náměstí

Pane prezidente a ještě stěžuju si
že mi podražili
Pivo jogurty párky i trolejbusy
I poštovní známky
I bločky na poznámky
I telecí plecko
Řecko i Německo – prostě všecko

Vy to pochopíte
Vy totiž všechno víte
Vy se poradíte vy to vyřešíte
Vy mě zachráníte
Pane prezidente
Já chci jen kousek štěstí
Pro co jiného jsme přeci zvonili
Klíčema na náměstí

Pane prezidente České republiky
Oni mě propustili
Na hodinu z mý fabriky
Celých třicet…

https://www.google.com/search?q=nohavica+pane+prezidente+text&oq=nohavica+pane+prezidente+text&aqs=chrome..69i57j0i19i22i30l2.7061j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8