Založ si blog

Ľudia s istým stupňom debility, šedý priemer a elita národa

Chcete vedieť, ako vyzerá vyučovacia hodina v triede, kde sa učia normálne zdravé deti s deťmi s istým stupňom debility? Pôvodne som tento článok napísala pre Bardejovské novosti, aj ho uverejnili (08.01.2008). Trochu som ho skrátila, doplnila úvod a záver, ale obsahu to neuškodilo.

Na základnej škole sú deti rôznych kategórií. Od mimoriadne nadaných až po deti, ktorým odborník priradil istý stupeň debility. Okrem normálnych učebných plánov si musia učitelia vypracovať aj „plány na mieru“, podľa odporúčaní psychológov. Písomnosti zvládnete, ale ako ich dostať do praxe?

V triede máte dvadsaťpäť až tridsať žiakov a musíte byť geniálnym pedagógom, aby ste zvládli všetko, čo sa od vás žiada. Nakoniec ten tlak nevydržíte a musíte sa rozhodnúť, komu budete venovať viac času. Buď to budú dvaja, traja, štyria, niekedy aj viacerí žiaci, ktorí si vyžadujú osobitnú starostlivosť, alebo ostatným, vyše dvadsiatim žiakom, ktorí sú z tejto malej skupinky nešťastní. Mnohokrát sa neovládnu a vyslovia slová, ktoré možno neskôr oľutujú.

Deti, ktoré potrebujú špeciálnu starostlivosť, dokážu samostatne pracovať len niekoľko minút a neustále si žiadajú vašu pozornosť. Ak im ju nevenujete, začnú sa nudiť. Pospevujú si. Lietadielko nahradí pero, ktoré samozrejme vydáva zvuky a ruší ostatných žiakov. Potom príde únava, nuž si zdriemnu. Keď sa uprostred vyučovacej hodiny ohlási hlad, nijaký problém. Upozorníte ich? Nechápu, čo od nich chcete. Žiada si to dlhšie vysvetľovanie.

Deti, ktoré sa chcú učiť, nervózne čakajú, alebo sa iným spôsobom zabávajú, samozrejme na účet spomínaných žiakov. Učiteľ musí byť naozajstným diplomatom, aby situáciu zvládol a nikoho neurazil, nikomu neublížil. Dlho si budem pamätať výraz tváre jednej talentovanej žiačky, ktorá mi povedala: „Pani učiteľka, nechajte ich, teraz sú aspoň ticho, poďme sa učiť, kým zase nezačnú vystrájať.“

Zrátajte si, koľko času treba venovať takým žiakom z vyhradených 45 minút. Ostatné deti treba vyskúšať, vysvetliť im nové učivo, overiť si, či ho pochopili, napísať poznámky, ktoré sú nutnosťou, lebo je nedostatok učebníc.

A viete, ako je ťažko deťom vysvetliť, že aj keď mentálne postihnutý žiak nezvládol učivo, postupuje do vyššieho ročníka? Pravidlá sú také zložité, že ich tu radšej nebudem rozoberať.

Učila som aj v sedemdesiatych rokoch minulého storočia (asi 7 rokov) Vtedy bol na všetky normálne a zdravé deti rovnaký meter. Ak niektoré z detí potrebovalo špeciálnu výchovu, staral sa o neho špecialista v špeciálnej škole. Ostatné deti chodili na základnú školu. Keď nezvládli učivo, opakovali ročník.

Vyskytli sa normálne deti, ktoré mali problémy s učením, ale učiteľ a rodič vedeli, že ich dieťa treba pripraviť tak, aby sa vyučilo remeslu, lebo je zručné. Ďalší žiak sa vynikajúco učil, ale bol nemehlo, preto pokračoval v štúdiu na takej škole, kde boli dôležitejšie vedomostí. U niektorých žiakov sa stretlo jedno i druhé v kladnom alebo zápornom slova zmysle. Učiteľ a rodič všetko zvládli aj bez rad celého štábu odborníkov a bez veľkých „papierovačiek“. Dôverovali si, lebo obaja chceli riešenie, ktoré by prospelo hlavne dieťaťu.

Doba sa zmenila a vývoj ide dopredu. Som rada, že prvých sedem rokov a posledných sedem rokov vo svojej pracovnej kariére som učila. Sú to neoceniteľné skúsenosti. Môžem porovnávať. Medzi týmito dvoma obdobiami som robila rôzne iné povolania, preto som si zachovala istý nadhľad.

Niečomu predsa len nerozumiem. Prečo sú deti rozdelené práve takto:

  • deti s istým stupňom debility a deti, ktoré nemali šťastie na „talentovaných“ rodičov sú zaradené do štátnych základných škôl
  • mimoriadne nadané deti v školách pre nadané deti
  • elitné deti v elitných osemročných gymnáziách
  • nuž a samozrejme nemôžeme byť ani bez súkromných škôl a cirkevných škôl, kde tiež treba splniť nejaké podmienky.

Možno je to tým, že šikovnejší rodičia urobia všetko preto, aby ich deti nechodili do školy s tou zberbou.

Často myslím na slová Jána Smreka a úplne s ním súhlasím: „Zavše mávam pocit, o čo viac vedy v školách, o to menej jej je v hlavách tých, čo školu opúšťajú.“ Nuž a čia je to chyba?

Medzinárodný deň Rómov

08.04.2017

Medzinárodnú úniu Rómov založili na prvom medzinárodnom kongrese Rómov v roku 1971 v Londýne. Na štvrtom kongrese v roku 1990 sa rozhodli, že 8. apríl bude patriť Rómom na celom svete a bude viac »

Babka k babke, a možno aj nejaký dedko

07.04.2017

Ako len tí dôchodcovia môžu byť až takí sprostí, že naletia rôznym podvodníkom, čudovala som sa. Nečudovala som sa len ja, ale dodnes to mnohým vŕta v hlave. Prečítajte si môj príbeh. viac »

Črepinky z detských dušičiek

06.04.2017

V živote človeka sa toho udeje! Je svedkom rôznych situácií, nad ktorými „rozum ostáva stáť“. Prečítajte si niekoľko príbehov z ulice, ktorých som bola svedkom. Nebudem ich komentovať. viac »

Gazprom, plyn, Rusko

Gazprom pýta viac za plyn. Od Kyjeva žiada už 37 miliárd USD

27.04.2017 22:43

Ruský Gazprom vyčíslil ukrajinskému Naftogazu dlh za plyn od roku 2012 na 37 miliárd dolárov. Čaká na verdikt arbitrážneho súdu.

Macedónsko, Gruevski

Výtržníci v macedónskom parlamente napadli a zranil najmenej osem poslancov

27.04.2017 22:15

Rozhnevaní stúpenci dlhoročného macedónskeho premiéra Nikolu Gruevského vnikli dnes v Skopje do priestorov parlamentu.

Michael Flynn

Pentagón vyšetruje bývalého Trumpovho poradcu pre národnú bezpečnosť

27.04.2017 20:58

Generálny inšpektor amerického ministerstva obrany (Pentagón) začal vyšetrovať prípad bývalého poradcu Bieleho domu pre národnú bezpečnosť Michaela Flynna.

Michail Chodorkovskij

Ruská polícia prehľadala moskovskú pobočku Chodorkovského organizácie

27.04.2017 20:56

Ruská polícia vykonala dnes raziu v moskovskom sídle organizácie Otvorené Rusko, ktorú založil bývalý ruský oligarcha Michail Chodorkovskij.

Hedviga Imrová

Štatistiky blogu

Počet článkov: 111
Celková čítanosť: 195874x
Priemerná čítanosť článkov: 1765x

Autor blogu

Kategórie