Založ si blog

Experimenty s deťmi

Toľko ľudí experimentuje s deťmi, prečo nie ja. Aspoň v myšlienkach. Jan Amos Komenský (1590 – 1680) – český humanistický spisovateľ, filozof, politik, reformátor pedagogiky, jazykovedec, prírodovedec, teológ a kňaz Jednoty bratskej – približne pred piatimi storočiami povedal: „Hľadajme spôsob, aby učitelia menej učili a žiaci viac pochopili.“ Táto myšlienka ma inšpirovala, aby som sa zamyslela nad tým, aké by to bolo, keby sme školský systém zmenili tak, aby naše deti získavali základné vzdelanie hravo a s ľahkosťou.

V mnohých krajinách sveta začínajú deti chodiť do základnej školy, keď dovŕšia vek 7 rokov. Prečo nie u nás? Základnú školu by ukončili vo veku 14 rokov a mali by za sebou druhé sedemročné obdobie.

Každú triedu by učil jeden učiteľ. Základné vzdelanie predsa musí (bez stresu a strachu) zvládnuť každý normálny človek – žiak aj učiteľ. Tým by sme vyriešili problém s „geniálnymi učiteľmi“, ktorých požiadavky na žiakov základných škôl sú niekedy také vysoké, že tie deti, ktorých daný predmet vôbec nezaujíma, naučia sa množstvo faktov naspamäť, aby zvládli písomku, prípadne ústnu skúšku a po nej všetko pustia z hlavy. Príde koniec školského roka a žiak je z daného predmetu totálne dutý. Pred prepadnutím ho zachránia iba známky z „bifľovačiek“. A tie stresy, ktoré prežíva pred a na každej hodine!

So žiakmi nebudú problémy, ak sa im vysvetli, že do ďalšieho ročníka postúpia iba vtedy, keď zvládnu predpísané učivo v danom ročníku. Na strednú školu sa dostanú iba vtedy, keď zvládnu predpísané učivo základnej školy. Ak sa nebudú učiť toľko nepotrebných vecí, ako sa učia, pochopia, čo sa od nich žiada a vo vlastnom záujme všetko hravo zvládnu. Zostane im čas aj na šport.

Žiaci sa sami musia rozhodnúť, čo je pre nich dôležitejšie, študovať do hĺbky jeden predmet už na základnej škole, alebo ísť do šírky, aby zvládli základné informácie zo všetkých predmetov. Potrebujú predsa objaviť, čo ich zaujíma, čo by neskôr chceli študovať. Nemôžeme predsa od každého žiaka základnej školy žiadať, aby exceloval v každom predmete. Väčšina pedagógov často zabúda aj na to, že je to iba základná škola, že dieťa je hravé a nemôžu ho vyšťaviť do poslednej kvapôčky, lebo na strednej škole bude z neho len taká sušienka bez života, nemajúca záujem o nič.

Nuž a to najdôležitejšie nakoniec. Deti potrebujeme naučiť, ako získané informácie správne zatriediť, aby ich dokázali vytiahnuť z tej správnej priehradky vo svojej pamäti vždy, keď ich budú potrebovať. Všelijako ich poprepletať, doplniť chýbajúce fakty z internetu alebo kníh a nakoniec dospieť k vlastnému záveru, ktorý možno konfrontovať so spolužiakmi, priateľmi, učiteľmi i rodičmi.

Verím, že by to naši súčasní učitelia na základných školách zvládli. Možno by zvládli aj požiadavku, aby sa mimoriadne nadané, mentálne postihnuté, telesne postihnuté a priemerné deti učili spolu. Tak to vraj funguje vo vyspelých štátoch Európskej únie. Kto vie, či to u nás nesúvisí aj s finančným ohodnotením. Viete ako sa hovorí: aká práca, taká pláca. Isteže to platí aj naopak: aká pláca, taká práca. Ktovie, ktorú verziu uprednostňujú naši učitelia a ktorú ich chlebodarcovia.

 

Na Rusko a do Ukrajiny?

11.11.2017

Občas sa vrátim k dobrej knihe, ktorú som dávnejšie prečítala, prelistujem si staré noviny, časopisy, staré poznámky. Dnes som natrafila na niečo, s čím sa chcem podeliť. V prílohe Pravdy viac »

Peter Chudík sa neurazil?

06.11.2017

Čo znamená slovo materiál? Pozrime sa na to z praktickej stránky. Ak si chcem ušiť župan, potrebujem materiál – látku, z ktorej ho ušijem. Ak potrebujem župana, nájdem si materiál – ľudskú viac »

Imigranti? A za akú cenu?

05.11.2017

Tak často sa mi stáva, že ma oslovia bezdomovci. Chcú euro na jedlo. Zo začiatku mi ich bolo ľúto, aj som im to euro dala. Aj neskôr mi ich bolo ľúto, ale už odo mňa nedostali nič. Viete prečo? viac »

Peniaze, jen, libra, dolár euro

Počet dolárových milionárov sa zvyšuje, svetové bohatstvo rastie

21.11.2017 11:03

Počet dolárových milionárov vo svete naďalej rastie. V tomto roku dokonca celkové svetové bohatstvo dosiahlo rekordnú úroveň 280 biliónov USD.

SaS, Sloboda a Solidarita, Richard Sulík

SaS vyzýva vládu, aby prerokovala Istanbulský dohovor a doručila ho parlamentu

21.11.2017 11:02

Vláda v auguste schválila uznesenie, ktorým odložila úlohu predložiť Istanbulský dohovor na ratifikáciu.

Robert Mugabe

Mugabe stále nevie odísť

21.11.2017 11:00

V Zimbabwe vládol od vyhlásenia nezávislosti, ale ani po takmer 40 rokoch vlády sa nemieni dobrovoľne vzdať moci. Prezident Zimbabwe 93-ročný Robert Mugabe.

deti, škola, trieda

Medzinárodné testovanie opäť ukázalo veľké rezervy slovenských žiakov

21.11.2017 10:53

Priemerný výkon slovenských žiakov v tímovom riešení problémov bol 463 bodov, čo je pod priemerom krajín OECD.

Hedviga Imrová

Štatistiky blogu

Počet článkov: 132
Celková čítanosť: 252589x
Priemerná čítanosť článkov: 1914x

Autor blogu

Kategórie